Skip to content

Forma przestrzenna

Jedni baranie łby rzeźbią, inni rogi noszą.


Zabieram się za realizację, która jeszcze nie gościła na mej stronie. Będzie to rzeźba przestrzenna. Co więcej, będzie ona elementem wykończenia konstrukcji budowlanej.

Podejście do formy przestrzennej różni się nieco od płaskorzeźby. Sam proces rzeźbienia poprzedza dłuższy czas przygotowania się do niego.

Zanim jednak przejdę do omówienia wątku, chciałem zaznaczyć, że są różne „szkoły” rzeźbienia form przestrzennych. Dla niektórych, mój sposób podejścia do pracy może wydawać się sztywny, surowy. Możliwe, że tak jest. Z mojego punktu widzenia jednak, całe to przygotowywanie jest elementem składającym się na jak najlepszy efekt pracy. Który niebawem będę mógł zaprezentować.

Wracając do tematu…

Projekt powinien być przedstawiony w minimum dwóch rzutach. Dla ułatwienia, można przygotować jeszcze pomniejszony model w glinie, plastelinie bądź gipsie. Uzyskanie przestrzeni na małym formacie ułatwi pracę z większym elementem.BARAN

Dobrze przygotowany projekt w skali 1:1 daje możliwość stworzenia szablonów. Pomagają one w ukształtowaniu przestrzeni już na etapie obrabiania materiału.szablon

Co do samego materiału, jak chyba widać na zdjęciach, w porównaniu do płaskorzeźby jest go znacznie więcej.

dopas

Prawdę mówiąc, mógłbym wykonać 10 płaskorzeźb z ilości desek na 1 rzeźbę przestrzenną. Oczywiście mógłbym wziąć kloc drewna i w nim rzeźbić.kleje

Jednak klejenie materiału daje mi gwarancję, że praca będzie trwała przez lata w nienaruszonym stanie. Nie wyobrażam sobie, by trud pracy po 5 latach sypał się próchnem.

docisk

Bryła tej rzeźby zamyka się w wymiarze: 70cm x 40cm x 30cm. Jest to drewno olchowe, klejone z 10 warstw po 3cm.

Możliwości jakie daje bryła są niesamowite.

Może jednak, tutaj poprzestanę.

Powrócę do wątku wraz z baranem,


Albo z rogami.

Published inBlog

Comments are closed.